חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

באיזה מרחק האטמוספירה?

פעם הסתכלת בשמיים ותהתה, 'כמה רחוקה האווירה?' מאמר זה מתעמק במורכבות השכבות האטמוספריות של כדור הארץ, בהרכבן ובמרחקים שהן משתרעות על פני השטח של הפלנטה שלנו. מסע דרך המרחב האטמוספרי, כניסה זו תיקח אתכם מהאדמה שעליה פוסעים אל קצה החלל עצמו.

"נשימה של אוויר צח": הבנת הטרופוספירה

הטרופוספירה היא השכבה הנמוכה ביותר בחלק של אטמוספירה של כדור הארץ, המשתרעת מפני השטח עד לגובה ממוצע של כ-8 עד 15 קילומטרים. שכבה חיונית זו היא המקום שבו מתרחש מזג האוויר, ושם נמצא כמעט כל אדי המים האטמוספריים של כדור הארץ. הטרופוספירה מאופיינת בירידה בטמפרטורה עם הגובה עקב בליעת קרינת השמש על ידי פני כדור הארץ, אשר לאחר מכן מחממת את האוויר שמעליו. תהליך זה גורם לזרמי הסעה הממלאים תפקיד מכריע בעיצוב דפוסי מזג האוויר שלנו.

אחד המאפיינים המגדירים את הטרופוספירה הוא נוכחותם של גזים שונים, כולל חנקן, חמצן, פחמן דו חמצני וכמויות עקבות של גזים אחרים. גזים אלו חיוניים לתמיכה בחיים על פני כדור הארץ, מכיוון שהם משתתפים בתהליכים כמו פוטוסינתזה, נשימה ואפקט החממה. הגבול בין הטרופוספירה לשכבת האטמוספירה הבאה, הסטרטוספירה, ידוע בשם הטרופופוזה. אזור מעבר זה פועל כמחסום המגביל את חילופי מסות האוויר בין שתי השכבות.

ריבוד הסטרטוספירה: מה נמצא מעל?

הסטרטוספירה היא השכבה האטמוספרית הממוקמת ישירות מעל הטרופוספירה, המשתרעת מכ-15 קילומטרים עד 50 קילומטרים מעל פני כדור הארץ. בניגוד לטרופוספירה, הטמפרטורה בסטרטוספירה עולה עם הגובה עקב נוכחות שכבת האוזון, הקולטת ומפזרת קרינה אולטרה סגולה מהשמש. אפקט התחממות זה יוצר סביבה יציבה המונעת תנועת אוויר אנכית, וכתוצאה מכך תנאים רגועים וברורים יחסית באזור זה של האטמוספירה.

אחד המאפיינים המשמעותיים ביותר של הסטרטוספירה הוא שכבת האוזון, אזור עם ריכוז גבוה של מולקולות אוזון הממלאות תפקיד מכריע בהגנה על החיים על פני כדור הארץ מקרינת השמש המזיקה. האוזון סופג חלק ניכר מהקרינה האולטרה סגולה הנכנסת, ומונע ממנו להגיע אל פני כדור הארץ שם הוא עלול לגרום נזק לאורגניזמים חיים. פונקציה חיונית זו של שכבת האוזון הובילה למאמצים בינלאומיים להפחית את שחרור החומרים המדלדלים לאטמוספירה, תוך שמירה על מגן מגן זה עבור הדורות הבאים.

מזוספרה ותרמוספירה: השער לחלל?

המזוספרה והתרמוספירה מייצגות את השכבות העליונות של האטמוספירה של כדור הארץ, המשתרעות מכ-50 ק"מ עד למעלה מ-1000 ק"מ מעל פני השטח. אזורים אלה ממלאים תפקיד מכריע במעבר מהאטמוספירה התחתונה הצפופה לתנאי הריק כמעט של החלל החיצון. בתוך המזוספרה, הטמפרטורות יורדות עם הגובה, ומגיעות לנקודה הנמוכה ביותר שלהן בשכבה הקרה ביותר של האטמוספירה המכונה מזופאוזה.

כשהם נעים גבוה יותר לתוך התרמוספירה, הטמפרטורות מתחילות לעלות באופן משמעותי עקב בליעת קרינת השמש על ידי מעט מולקולות הגז שנותרו בגבהים אלה. למרות החום הקיצוני, התרמוספירה תרגיש קרה להפליא למתבונן אנושי בגלל הצפיפות הנמוכה ביותר של האוויר. האטמוספירה המדלדלת הזו היא גם המקום שבו מתרחשות תופעות כמו זוהר השמש, שכן חלקיקים טעונים מהשמש מקיימים אינטראקציה עם גזים באזור זה, ויוצרים תצוגות אור מרהיבות באזורי הקוטב.

"הגבול הסופי": חקר האקסוספירה

האקסוספירה היא השכבה החיצונית ביותר של האטמוספירה של כדור הארץ, המשתרעת אלפי קילומטרים לחלל. אזור זה מאופיין בצפיפות נמוכה ביותר של מולקולות גז, עם חלקיקים כה דלילים שהם יכולים לעבור מאות קילומטרים מבלי להתנגש זה בזה. למרות קרבתה לחלל החיצון, האקסוספירה עדיין נחשבת לחלק מהאטמוספרה של כדור הארץ, ומתמזגת בהדרגה עם ואקום החלל שמעבר לכוכב הלכת שלנו. לוויינים וחלליות במסלול נמוך של כדור הארץ מקיימים אינטראקציה עם האקסוספירה, וחווים גרר מהחלקיקים המעטים שנמצאים בגבהים אלה.

האקסוספירה היא ביתם של גזים שונים, כולל מימן והליום, שניתן למצוא בכמויות עקבות בגבהים גבוהים אלה. בשל היעדר לחץ אטמוספרי משמעותי, הטמפרטורות באקסוספירה יכולות להשתנות מאוד בהתאם לחשיפה לקרינת השמש. אזור זה הוא גם המקום שבו מתרחשת בריחה אטמוספרית, מכיוון שחלק ממולקולות הגז צוברות מספיק אנרגיה כדי להתגבר על כוח המשיכה של כדור הארץ ולהיסחף לחלל. הבנת הדינמיקה של האקסוספירה היא חיונית לחקר האבולוציה ארוכת הטווח של האטמוספירה של כדור הארץ והאינטראקציות שלה עם סביבת החלל הרחבה יותר.

האטמוספירה, רחבה ומסתורית ככל שתהיה, מגיעה למרחק מדהים מפני השטח של כדור הארץ. הוא מחזיק במפתח להישרדותנו וממשיך להיות תחום בעל עניין מדעי עצום. בפעם הבאה שאתה מסתכל למעלה לשמים, זכור – אתה מביט רחוק למרחקים, אל קצה החלל.

מאמר בשיתוף: ניוזדסק – אתר החדשות של ישראל